Living Inquiry vrij vertaald als Onderzoekend Leven.

Deel van het proces van living inquiry is dat het werk en onderzoek naar buiten gebracht worden en getoetst aan vakgenoten en critical friends.

Onderzoekend leven, voor mij het dagelijks bezig zijn met mijn onderzoek. Bijna vanzelfsprekend, ik deel mijn onderzoek vaak met vrienden en bekenden. Ik vertel vol overgave over de uitkomsten van mijn analyse, maar ik vind vooral in het dagelijks leven in onverwachte hoek inspiratie. Het doen van onderzoek in het dagelijks leven betekent daardoor voor mij vooral het vastleggen van momenten in mijn leven met mijn camera. Omdat ik op dat moment bezig was met mijn onderzoek, geïnspireerd raakte, verward was, een goed gesprek had, onduidelijk was wat ik nu eigenlijk aan het doen was, of juist heel duidelijk wist waar ik heen ging.

Deze beelden hebben mij geïnspireerd tot het maken van dubbelopnamen. Speciaal deze techniek, om aan te geven hoe alles door elkaar loopt, maar de beelden samen weer een nieuwe werkelijkheid kunnen vormen. Dubbelopname is een techniek waarbij twee (of meer) beelden over elkaar heen worden vastgelegd, maar beide beelden nog zichtbaar zijn in het originele beeld. De combinatie van de beelden maken een nieuwe werkelijkheid. Ze vertellen een nieuw verhaal. Het was voor mij een techniek die al langer in mijn hoofd speelde maar vorm kreeg na een bezoek aan een expositie van Teun Hocks.

Hocks maakt wat je ‘beschilderde foto’s’ zou kunnen noemen. Hocks wil met zijn werk het gevoel teweeg brengen dat het ‘echt’ gebeurd zou kunnen zijn, maar zijn werk is altijd op het randje van absurdisme. Hij vertelt diverse verhalen, en wil graag dat de kijker zelf een verhaal in zijn werk ziet zonder dat hij daar teveel sturing aan geeft (hollandsemeesters, 2019). Onze fantasie wordt aangewakkerd door zijn werk. Ook al werkt Hocks soms met dubbelopnames in een andere vorm, toch raakte ik geïnspireerd en weet ik nu hoe ik het deel Living Inquiry vorm wil geven.

Dewey concluded that only through the imagination—the ethereal thing— could we come to a reckoning of the world that we may believe to be trustworthy. What our disciplines want to claim as truth is highly suspicious. A/r/tography is meer dan enkel de mening van de onderzoeker, docent en kunstenaar. Het vertelt waarom de onderzoeker tot zijn resultaat is gekomen, om de lezer/kijker mee te nemen, zelf aan het denken te zetten (Siegesmund, 2012).

De beelden van de dubbelopnamen groeiden gedurende het onderzoek naar een andere vorm. Waarom krijg ik steeds de neiging om abstracter de te gaan werken? De beelden die ik maak zijn zo sterk, ze roepen emoties op. Ik vind de spanning tussen wat de maker (ik dus) bedoeld en de ontvanger ziet een interessant spanningsveld. Daar ligt een deel van het maken van de connectie waardoor visuele geletterdheid vergroot wordt. Je gaat erover praten, het inspireert, en zet aan tot nadenken. De diverse lagen reflecteren zowel de lagen van mij als kunstenaar, als de lagen van de persoon waar ik mijn beeld voor gemaakt heb. Maar ze laten ook de diverse lagen zien die er zowel letterlijk als figuurlijk in een beeld te vinden zijn. Hierdoor heb ik besloten om de dubbelopnamen ook te gaan gebruiken voor mijn deel communicatie van het onderzoek. Omdat het ontstaan van een nieuwe werkelijkheid in de combinatie van beelden en de multi interpretabelheid van de dubbelopnamen zoveel meerwaarde heeft dat ik denk dat ik alleen daarmee mijn onderzoek kan uiten in beeld. De beelden vertellen zoveel informatie. En juist de diverse perspectieven geven ons nieuwe informatie, invalshoeken en dus kennis over onszelf, de ander en het beeld zelf.

Uiteindelijk is er een reeks dubbelopnamen ontstaan die beschikbaar zijn voor geïnteresseerden om zelf (niet commercieel) in te zetten als materiaal om visuele geletterdheid bij studenten te vergroten.