DUBBELOPNAMEN
De multi-interpretabelheid van beelden

Juist de multi-interpretabelheid van beelden nodigt uit tot het aangaan van de dialoog. Ik was geïnspireerd en ben mijn onderzoek gaan vormgeven in dubbelopnamen. Beelden die op zichzelf staand een betekenis hebben en samen een hele nieuwe werkelijkheid laten zien. De beelden die gebruikt zijn om dit onderzoek vorm te geven zijn persoonlijk en geïnspireerd op mijn omgeving. Wat ik tegenkwam, mensen waar ik mee kon brainstormen, maar ook het in beeld brengen van het proces.

Dewey concluded that only through the imagination—the ethereal thing— could we come to a reckoning of the world that we may believe to be trustworthy. What our disciplines want to claim as truth is highly suspicious. A/r/tography is meer dan enkel de mening van de onderzoeker, docent en kunstenaar. Het vertelt waarom de onderzoeker tot zijn resultaat is gekomen, om de lezer/kijker mee te nemen, zelf aan het denken te zetten (Siegesmund, 2012).

Ik nodig u uit om mijn beelden te bekijken, observeren, er een verhaal uit te halen, of uzelf te laten inspireren.

Spoiler alert; hieronder staat mijn inhoudelijke betekenis van de gebruikte beelden beschreven. Mocht u beslist geen informatie van de maker willen om de beelden te analyseren, verwijs ik u naar de pagina’s hiervoor, waar de beelden zonder beschrijving te zien zijn.

Ik heb besloten de beelden enkel een of meerdere letters mee te geven. Juist omdat het voor mij de betekenis weergeeft, maar ik wil dat de perspectieven open blijven voor de ontvanger. Dit beeld heet CF. Close-Far. Voor mij de representatie van waar mijn onderzoek vorig jaar begon. Toen ik gefascineerd raakte door het micro macro gebruik van beelden en de vervreemding die daar ontstaat op het punt dat de beelden elkaar raken in vorm. Deze dubbelopname vertegenwoordigt voor mij die gedachte, door het gebruik van een macro beeld, wat door de dubbelopname enkel belicht wordt in het silhouet van de boom. Hierdoor lijkt het alsof het een spiegeling is van water. Terwijl we eigenlijk kijken naar de lucht. Vervreemding, dichtbij, ver weg, wisseling van structuur, schaduw en licht is wat voor mij dit beeld maakt tot een verbeelding van die periode.

CTD. Connecting The Dots. Een beeld wat me doet denken aan het beeld waar het onderzoek mee begon. Het gebruik van de microscopische foto van het oor van Soof, mijn hond, was het eerste beeld waar ik mijn pitch mee vormgaf. Hoewel het beeld geen positieve betekenis had, was het voor mij een mooie weergave van kleuren en compositie. Deze dubbelopname is geïnspireerd op deze foto. Ik heb middels de techniek cyanotypie een aantal vormen gecombineerd. Deze beelden zijn samengevoegd tot een nieuwe werkelijkheid die voor mij weergeeft hoe mijn onderzoek een geheel is geworden, door het vinden van de connecties binnen de concepten van a/r/tography. Het cirkeltje is letterlijk en figuurlijk rond.

Deze dubbelopname heet ‘EN’. Hij is vooral in keuze van kleur voor mij heel belangrijk. In mijn vorige onderzoek heb ik gewerkt met kleurtypes. Dit onderzoek heeft helaas nooit de eindstreep gehaald, maar ik weet nog wel erg goed hoe de kleurtypes een beschrijving waren van karaktereigenschappen. Deze dubbelopname is daarom bewust groen met blauw. Qua contrast en textuur in de onderwerpen zit er een zachtheid in, maar ook een scherpte. Daarnaast lijken de blauwe vlakken links en rechts op abstracte gezichten die elkaar aankijken. Precies wat ik wilde weergeven. In deze dubbelopname zit een klein onderdeel van mezelf, het vergeet-me-nietje aan de rechterkant. Een kleine persoonlijke noot in een beeld wat gaat over mijn kritische experts en vriendinnen zonder wie ik de master niet had kunnen doorlopen, Else Loof en Nanne Meulendijks.

M.S. Kleurrijk. Chaos, orde in chaos, structuur. Combinaties die elkaar versterken. Deze dubbelopname is de abstracte weergave van mijn meiden, onze welsh springer spaniels, Merlijn en Soof. Ze geven beiden letterlijk kleur, creëren chaos, zijn totaal verschillend daarin, en toch versterken zij elkaar. Zo ook dit beeld, waarin de structuren totaal anders zijn, de structuur van beide beelden ook anders is. De kleurvariatie anders is, en er door de combinatie een waanzinnige kleurexplosie ontstaat. Precies wat zij zijn, onevenaarbaar, nooit saai, blijvend spannend en altijd kleurrijk.

Het strandbeeld heet M. Met een knipoog naar het personage dat gespeeld wordt door Judi Dench in James Bond. Deze persoon is een heel dierbare vriendin. We zijn heel anders, en tegelijk hetzelfde. Daardoor heb ik gekozen voor een dubbelopname van 2 strandbeelden met diverse verrassende elementen. Zelfs ik als maker blijf er nieuwe stukken in ontdekken, wat ik ook ontdek in M. Haar intelligente invalshoeken helpen me stabiel in mijn onderzoek te staan, maar helpen me ook om mezelf beter te leren kennen.

J2. The opposite attracts. Dit beeld is bewust fel van kleur. Daarnaast bewust in twee tegengestelde kleuren. Ze vormen een geheel, in kleur en in vorm. En een tegenstelling door de zachte structuur van de bloemvormen en de harde structuur van stekel vormen. Het samensmelten van deze beelden heeft een nieuwe vorm gegeven aan beide objecten. Ik heb bij deze dubbelopname gekozen voor de opmaak waarin de compositie van de vormen gelijk is om deze uitwerking te krijgen. Het elkaar aanvullen en triggeren, op een positieve manier versterken. Dat is wat dit beeld voor mij betekent.

LITERATUUR:

  • Siegesmund, R. (2012). Dewey through a/r/tography. Visual Arts Research, 38(2), 99-109.
© 2020 Suzanne Verhagen Fotografie | Powered by MoBoIT